KOYAANISQATSI ***

Säveltäjä: Philip Glass

Julkaisuvuosi:1990

f16853iamjk.jpg

 

Koyaanisqatsi eli Life Out Of Balance on Gofrey Reggion ohjaama ja Francis For Coppolan osaksi tuottama visuaalisesti häikäisevä elokuva, mestariteos joka julkaistiin alunperin vuonna 1982. Elokuvassa ei ole puhetta vaan pelkästään kuvaa elämästä, luonnosta, ihmisistä ja se käsittelee ihmisen vaikutusta maapalloon ja sen ekologiseen systeeemiin. Elokuvassa soi koko ajan musiikki jonka Philip Glass sävelsi. Minimalistina tunnettu Glass on omillaan ja pyörittelee ja toistaa yksinkertaisia arpeggioita ja melodioita kerta toisensa jälkeen. Muun muassa urkua, ihmisääntä, syntetisaattoreita ja orkesterisoittimia sisältävä score on ilman elokuvaa paikoitellen aika haastavaa kuunneltavaa. Itse elokuvassa musiikki pääsee hienosti oikeuksiinsa kuvan kanssa ja Glassin jumittavat teemat toimii. Näin levyltä kuunnellessa joidenkin kappaleiden kohdalla kieltämättä hieman koetellaan kuulijan hermoja, erityisesti melkein 15 minuuttia kestävässä sävellyksessä The Grid joka ei tunnu loppuvan koskaan. 

Minimalismihan perustuu osittain toistoon mutta Koyaanisqatsi on selvästi tehty kuvaan eikä näin ollen sävellyksellisesti ja tunnelmallisesti aivan kanna ilman sen varsinaista konseptia. Huippuhetkiä ovat mm. hieno ja simppeli pääteema Koyaanisqatsi, jopa majesteettinen Cloudscape ja levyn päättävä Prophecies joka tunnelmoinnin jälkeen palaa hienosti takaisin Koyaanisqatsi pääteemaan ja lopettaa levyn samaan kuin se on alkanutkin.  

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

THE COOK, THE THIEF, HIS WIFE & HER LOVER ****

Säveltäjä: Michael Nyman

Julkaisuvuosi: 1989

c40053oojhm.jpg

Michael Nyman sanoi helsingissä luennoidessaan että hän jakaa elokuvasäveltäjä uransa kahteen osaan: ennen ja jälkeen Peter Greenaway elokuvia. Ja todentotta Nymanin musiikki Greenawayn elokuviin on jotain niin omaperäistä että tämä jako tuntuu ihan luonnolliselta. Vaikka ei Nymanin hieman enemmän mainstream elokuviinkaan sävelletty musiikki ihan huono ole ollut. Esimerkiksi Piano elokuvan musiikki oli mielestäni varsin onnistunut vaikkakin aivan eri maailmasta kuin Greenawayn elokuvien musiikki.

The Cook, the thief, his wife & her lover on Greenawayn vahvin näyttö elokuvantekijänä ja Nymanin ehdottomasti paras score hänen tekemistään Greenaway-elokuvista. Nyman käyttää jousisektioa, torvia sekä ihmisääntä joilla hän luo todella persoonallisen keitoksen hieman barokkihengessä etenevää jumittavaa minimalismia. Vaikuttavin hetki on heti avaus Memorial, 12-minuuttinen eepos joka soi elokuvan aikana paljon ja on tärkeä osa sen tunnelmaa. Jo yksin Memorial tekee tästä levystä kuuntelemisen arvoisen. Jumittava sointukierto toistuu koko kappaleen pitkän keston ajan intoutuen välillä hurmosmaiseen forteen missä torvisektio päästää itsestään kaiken irti. Hitaasti kasvava ja loisteliaasti sovitettu ja rakennettu kappale pitää alusta loppuun kuulijan mukanaan ja imaisee hänet saman tien Nymanin barokkiseen maailmaan, tai elokuvan nähneet suoraan Greenawayn punaverhoiseen ravintolaan.

Ymmärrettävästi levyn muut sävellykset eivät yllä ensimmäisen mestariteoksen tasolle mutta soundtrack sisältää silti hyvää musiikkia alusta loppuun. Muita huippuhetkiä on hieno huiluteema Miserere Paraphrase sekä viimeisenä Miserere, elokuvassa keittiön kokkipojan korkealla sopraanoäänellä laulama teema. Tosin 11-minuutin kesto on ehkä hieman pitkä aika tälle sävellykselle.

Jos Nymanin elokuvamusiikki kiinnostaa niin aloittaisin ehdottomasti tästä levystä. Toinen suositeltava voisi olla Zoo mikä ei kuitenkaan elokuvana sekä soundtrackina yllä The Cook, the thief, his wife & her loverin tasolle.