Ohjaus, käsikirjoitus ja musiikki: John Carpenter

 

Halloweenin seuraajan The Fog:in jäädessä hieman pettymykseksi, Carpenter tekee Escape from New Yorkilla taas laadukkaampaa jälkeä. Tällä kertaa ollaan kauhuilun sijaa scifi tunnelmissa ja Carpenter tekeekin omalla tavallaan hyvää jälkeä. Juoni ei sinänsä ole kovinkaan vakavasti otettava ja yksinkertaisuudessaan se onkin elokuvassa hieman toissijainen. Elokuvan vahvuudet löytyvätkin aivan muualta.

Eletään vuotta 1997 ja New Yorkin kaupunki on valtava vankila jonne on suljettu kaikki rikolliset. Muuri ympäröi Manhattania ja jollain ilveellä rikollisten onnistuu kaapata presidentin lentokone. Rikollinen Snake Plissken lähetetään pelastamaan presidentti. Siinä juoni lyhykäisyydessään.

Visuaalisesti Escape from New York vakuttaa. Carpenter tekee hienon persoonallista jälkeä lavasteilla ja erikoisefekteillä. Vaikka jotkut kohtaukset ovatkin aika sympaattisen kömpelöitä, eivät ne onneksi pomppaa liikaa esiin hienosta kokonaisuudesta. Suurimmaksi osaksi pimeässä kuvattu New York on saatu hienon näköiseksi ja korostavan vihreät värit sopivat elokuvaan paremmin kuin hyvin. Aika verkkaisesti etenevässä elokuvassa on tunnelma kohdallaan ja tapahtumat etenevät suurimmaksi osaksi hyvin koko elokuvan keston ajan.

Kurt Russell tylynä Snake Plisskenina on tietysti loistava ja toinen nappisuoritus menee Isaac Hayesille rikollismaailman pomona "The Duke":na.

Yksi vahva vaikuttaja elokuvan hienoon tunnelmaan ja tyyliin on tietysti myös John Carpenterin loistava soundtrack. Pääteema on yllätys yllätys hyvin Carpenterimainen tummasävyisine syntetisaattoreineen ja arpeggioneineen. Mutta siinä missä esimerkiksi The Fog tyytyi lähinnä varioimaan Halloweenin teemasta vain hieman erilaisen, on Escape from New Yorkin teema sävellyksenä hieno ja omillaan seisova. Elokuvan kuluessa Carpenter käyttää musiikkia hienosti kohtauksien tunnelman luomiseen ja variaatioita musiikin sisällössä tapahtuu ilahduttavan paljon. Carpenter ei onneksi tyydy vain käyttämään aina pääteemaa kun musiikkia tarvitaan vaan elokuvan aikana kuullaan useampia teemoja ja myös variaatioita pääteemasta.Myös Alan Howarthin kanssa luotu äänimaailma on hienoa työtä ja soundit ja efektit toimivat hyvin yhdessä musiikillisten teemojen kanssa.

Kaiken kaikkiaan Escape fron New York on John Carpenterin hienoimpia ohjaustöitä ja mielestäni aika aliarvostettu. Tietysti jos elokuvalta hakee ensisijaisesti jotenkin vakavasti otettavaa juonta niin kannattaa katsoa muualle mutta Escape from New York on pienistä puutteistaankin huolimatta hieno näyte Carpenterin vahvasti visuaalisesta näkemyksestä ja toteutuksesta.